DANIELLE APARECIDA DO NASCIMENTO DOS SANTOS, DANIELA JORDÃO GARCIA PEREZ, ELISA TOMOE MORIYA SCHLÜNZEN, EDSON DO CARMO INFORSATO, ANA MARIA OSORIO ARAYA

Desenvolvimiento de conocimiento sobre aprendizaje mixto en la mediación pedagógica online en un curso de grado

The development of knowledge about blended learning in online pedagogic mediation in a graduation course
Compartir: | Descargar:

Resumen

La mediación pedagógica online se ha caracterizado por dar más énfasis al proceso de aprendizaje, es decir, a la forma como los alumnos elaboran el conocimiento. Se presentan las análisis de un curso de grado en la modalidad “blended Larning”, ofrecido por la
Universidad Estatal Paulista/Sao Paulo/Brasil. El curso fue diseñado para profesores en servicio, para que ellos puedan desenvolver prácticas pedagógicas innovadoras en la educación básica. El objetivo del estudio es presentar los resultados de una experiencia de
mediación pedagógica en dos asignaturas del curso, en los fórums de dos clases. Se consideró como criterio de validez descriptiva las contribuciones de mediación pedagógica para el desarrollo del plan de estudios y el aprendizaje blended learning. Los resultados muestran que el diálogo de colaboración en los fórums favorece la realización de actividades de resolución de problemas, discusiones con ayuda del mediador y reflexiones importantes sobre la realidad de la escuela.

Palabras Clave: Mediación pedagógica online; Aprendizaje mixto; Educación a distancia.

Abstract

Different didactic-pedagogical interfaces present in courses offered in the form of distance education, increase the effectiveness and efficiency of education and teacher training, promoting broad and diversified opportunities. Online pedagogical mediation has been
characterized by giving more emphasis to the learning process and not to teaching, that is, to the ways in which students develop knowledge. The objective of the study is to present the results of an educational mediation experience in a Pedagogy course offered by the São Paulo State University/Sao Paulo/Brazil in a blended learning. The degree course is designed for in-service teachers, to provide these students with elements to develop innovative pedagogical practices in basic education. The analysis was performed for two course subjects, in the two-class forums, with approximately 60 apprentices. The contribution of pedagogical mediation for curriculum development and blended learning was considered as a criterion of descriptive validity. The results show that the collaboration
dialog in the forums favors the implementation of problem solving activities, discussions with mediator support and important reflections on the reality of the school.

Key Word: Online pedagogical mediation. Blended learning. Distance education.

Ir Arriba