Paula Renes

Estilos de Enseñanza: un referente para el nivel educativo de Formación Profesional

Teaching Styles: a benchmark for the educational level of Vocational Training
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Resumen

El estudio que se desarrolla a continuación investiga los Estilos de Enseñanza (EdE) de una muestra estadísticamente válida del profesorado de Formación Profesional en Cantabria (España). Sus objetivos son analizar los Estilos de Enseñanza del profesorado que imparte docencia en el nivel educativo citado y la relación de los Estilos con las variables sexo, años de experiencia docente y cuerpo docente. Se ha utilizado el CEdE (Cuestionario de Estilos de Enseñanza) (Renés-Arellano, 2014), que se sustenta en el CEE (Cuestionario de Estilos de Enseñanza) (Martínez-Geijo, 2002, 2007). Sus requisitos de validez, fiabilidad e implementación lo enmarcan y definen como un instrumento referente en el campo del diagnóstico de los Estilos de Enseñanza. Los resultados muestran que existen diferencias significativas entre los Estilos de Enseñanza del profesorado y entre éstos y las variables independientes establecidas. A su vez, esperamos este trabajo sirva de referencia para otras investigaciones en el nivel educativo de la Formación Profesional para llegar a contrastar resultados que permitan avanzar en el campo de los Estilos y en las investigaciones en la Formación Profesional.

Palabras Clave: Estilos de Enseñanza, Diversidad, Docentes, Formación Profesional.

Abstract

The study developed below investigates the Teaching Styles (EdE) of a statistically valid sample of the Vocational Training teachers in Cantabria (Spain). Its objectives are to analyze the Teaching Styles of teachers teaching at the educational level and the relationship of Styles with the variables gender, years of teaching experience and teaching staff. The CEdE (Teaching Styles Questionnaire) has been used (Renés, 2014), which is based on the CEE (Teaching Styles Questionnaire) (Martínez-Geijo, 2002, 2007). Its requirements of validity, reliability and implementation frame and define it as a reference instrument in the field of the Diagnosis of Teaching Styles. The results show that there are significant differences between the teaching styles of teachers and between these and the established independent variables. In turn, we hope this work serves as a reference for other research in the educational level of Vocational Training to come to contrast results that allow progress in the field of Styles and research in Vocational Training.

Key Word: Teaching Styles, Diversity, Teachers, Vocational Training.art-4-tomo-3

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